"Swinging Christmas" med Uppsala University Jazz Orchestra
UUJOs traditionella julkonsert blev en underhållande och grymt njutbar musikupplevelse för alla som ... Läs mer
Skrapan-gig på Grand Café
"Öppen scen" på Uppsala Grand Café med Skrapans musikklasser blev en stor succé inför ... Läs mer
Konsert med Mellersta Upplands Kammarorkester
MUKOs traditionella konsert med två unga solister blev extra spännande i år, då kammarorkestern bjöd upp till ... Läs mer
Solo-gig på Slottet
Wilhelm Fredlund höll en bejublad solokonsert hos Landshövdingen på Uppsala Slott i ... Läs mer
Summerchestra 2017
Sommarens coolaste orkester "Summerchestra" jobbar helt i MPM-anda. Under juni och augusti bjuds ... Läs mer
Praying (Kesha) & Hello (Adele) Loop Pedal Live Session
Ooops! Keshas nya låt “Praying” blev till Adeles “Hello” med ett improviserat solo i slutet, när jag lekte runt med min nya loop pedal.
Jag insåg snabbt att det gick att spela många olika melodier över låten. Se bara det här som ett exempel.
2017-07-17 • Wilhelm Fredlund
Still Got The Blues (Gary Moore) - Studio Cover
Solen sken ju alltid från en klarblå himmel, varför kom då den här dagen? En blixt slog rakt ner i vår familj och höll på att splittra det värdefullaste vi hade.
Under de kritiska nätterna spelade vi in en underbar låt av Gary Moore, som lät oss vila från oron och återfå kraften. En cover som formades av de känslor som krävde att bli lyssnade på. Låten blev en annan när jag spelade och mixade.
Pappa satt vid min sida med mobiltelefonen i handen. Telefonen som skulle ringa vid akut försämring. Vi är oändligt tacksamma att den aldrig ringde! Nu kan vi tillsammans bygga upp det som gick förlorat.
2017-06-30 • Wilhelm Fredlund
Uppsala Youth Jazz & Blues Fest 2017
Helt fantastiskt att få möjligheten att giga med några av Sveriges bästa musiker – Trio X. Vi spelade ... Läs mer
Gig på IFU Arena
Jag fick det hedrande uppdraget att inför en stor publik framföra Sveriges nationalsång på altsaxofon, vid en svensk ... Läs mer
Blue House Youth Jazz Festival 2017
I helgen var vi på Blue House Youth Jazz Festival i Stockholm med Uppsala Kulturskolas Storband och Jazz Fusion ... Läs mer
Gig på anrika "Skaris" i Uppsala
I fredags spelade jag med en av Sveriges bästa ungdomspianister ... Läs mer
Gig på m/s Kung Carl Gustav
Video från min solospelning under en sagolik båttur med ... Läs mer
Wilhelms utomhus-gig på Jubileumsfest "lyste upp i höstmörkret"
På lördagskvällen ekade dramatiska saxtoner mellan huskropparna i Flogsta, Uppsala. Med Queens råa men mäktiga ... Läs mer
Ystad
Swedish Jazz Festival 2016
Ystad Swedish Jazz Festival klingar väl i världens alla jazzöron. Här samlas nationella men även internationella artister och jammar loss under några sommardagar varje år.
I söndags bevistade jag den legendariska tenorsaxofonisten Bernt Rosengrens konsert. Tillsammans med honom uppträdde altsaxofonisten Christina von Bülow och en fantastisk orkester bestående av kontrabas, trummor och piano.
I över en timme ekade vackra och fylliga toner mellan de gamla 1500-talsbyggnaderna. Med slutna ögon kunde jag se John Coltrane spela i en mörk och rökig bar. Emellanåt trängde Sonny Rollins mer experimentella och utmanande spelstil igenom. Det var bara att luta sig tillbaka i stolen, njuta och försöka hänga med i svängarna. Under den sista och egenskrivna låten hördes sköna vibraton, kanske inspirerade av Louis Armstrong.
En riktigt grym jazzkonsert, men med ett stort frågetecken. En stor fråga som bara besvarats med tystnad, när jag ställt den. Några av jazzelitens främsta drog visserligen fullsatt hus – men med en publik bestående av pensionärer och åter pensionärer. Jazzmusikerna har tydligen fastnat i en förlegad artiststil som totalt saknar attraktionskraft hos yngre generationer. Kommer jazzkonserterna fortsätta vara utsålda när dagens pensionärer har tackat för sig, om musikerna vägrar att följa publikens behov av att få se en nutidsanpassad utveckling och förnyelse både artistiskt och musikaliskt?
Som 12-åring och nybliven ägare till en saxofon träffade jag
Bernt Rosengren för första gången. Jag ställde några nyfikna frågor om
artistlivet och vad det innebar. När han insåg att jag tänkte satsa på att bli
jazzsaxofonist avslutade han med - ”STACKARS SATE!”.
2016-08-13 • Wilhelm Fredlund
Solo-gig på Möhippa
Häftigt överrasknings-gig förra lördagen på möhippornas möhippa! Massor med härliga tjejer ... Läs mer
Summertime - Sax Cover
Videoklipp från ett Charlie Parker medley framfört av Wilhelm Fredlund på saxofon med en fantastisk ... Läs mer
Kabaré 2016 - UMK Orkesterklass 8C
Eleverna bjöd på två oförglömliga och tänkvärda föreställningar i början av februari, med spex, skådespel, sång och ... Läs mer
Titanic Theme “My Heart Will Go On” - Sax Cover
En magisk och kraftfull låt som kräver space för att komma till sin rätt. Jag brukar spela den helt solo någon vacker sommarnatt varje år, vid Långsjöns månbelysta vatten. Kanske når den längre än man tror.
Hoppas du gillar min version!
2016-02-15 • Wilhelm Fredlund
Julkonsert i Gränby Centrum med UMK Orkesterklasser
UMK Orkesterklasser hade ett bra framförande på Gränby Centrum i torsdags. Konserten bestod bland annat av ... Läs mer
Solo-gig på Hårsalong Avans Klipp
I fredags lirade jag SAX på en VIP-kväll hos Avans Klipp i Uppsala. Lite skön jazz blev det, men även en smäktande ... Läs mer
Triple V
Triple V är en ny supertrio från Uppsala som tänker bjuda på ett riktigt grymt sound under 2016. Bandet består av ... Läs mer
MPM Mentor
MPM kan stolt presentera saxofonisten Oskar Forsberg som en av våra musikaliska mentorer ... Läs mer